Let koji neću zaboraviti: Kako sam ZARADIO TROMB u avionu i šta da uradite da vam se to ne bi desilo

Na Sejšelskim ostrvima i na ostrvu Reunion bilo mi je mnogo lepo, a ono što mi se desilo po povratku iz Indijskog okeana nimalo nije poremetilo taj predivan utisak posle egzotičnog putovanja. Jer, kao što na sve u životu gledam pozitivno, tako sam i iz duboke venske tromboze koja me je zadesila u avionu, naučio lekciju o usporavanju tempa života i o prioritetima i lekciju o preventivi na dugim letovima, koju sada prenosim drugima.

Kao anegdotu prepričavam poziv novinarke i voditeljke Tanje Peternek koja me je, kada je čula šta mi se desilo, pozvala da pita gde da kupi preventivne čarape koje ubrzavaju cirkulaciju. Naime, ona se sa ansamblom baleta Narodnog pozorišta spremala za putovanje u Kinu, a od mene je nekoliko dana pred put čula šta sve može da se desi posle dugog sedenja u avionu, pa su svi putnici rešili da se zaštite.

Reunion 12 107_1024x768Let boingom 777-300 ER od ostrva Reunion do Pariza, posle tri nedelje pisanja reportaža na afričkim ostrvima, pamtim kao dug (oko 11 sati). Sećam se da nisam često ustajao i šetao po avionu kao drugi putnici i da sam pio vodu, ali očigledno u nedovoljnoj količini. Na meniju je bilo i belo vino koje sam naručio i koje je, kako sam kasnije saznao, izvuklo tečnost iz tela, odnosno dovelo do dehidratacije. Kroz glavu mi sada povremeno prolaze slike dve bake iz Pariza koje su sedele pored mene i bezbrižno prespavale ceo put, a da se nisu ni pomerile.

Sve to je, po rečima mog doktora, doprinelo da se napravi tromb u veni u desnoj nozi i da mi prouzrokuje zdravstvene probleme. Nedovoljno mesta za noge u avionu, preuska sedišta zbog kojih putnici sede u zgrčenom položaju i sve veći broj sedišta u avionu, kako bi avio-kompanije ostvarile veći profit, razlozi su zbog kojih je duboka venska tromboza nazvana bolešću ekonomske klase.

Sejseli 12 718_1067x800A kako sam saznao za ovu bolest? Nedelju dana po dolasku u Beograd, osetio sam bol u listu desne noge koji se pojačavao tokom hodanja, a umirivao dok sam ležao. Ignorisao sam ga nekih nedelju dana, a onda sam, misleći da je reč o preopterećenosti mišića zbog intenzivnih šetnji po ostrvima, posetio dva doktora specijalista fizikalne medicine – jednog u državnoj, a drugog u privatnoj ordinaciji. Dali su mi istu dijagnozu – istegnuće medijalne glave mišića. Doktorka iz privatne ordinacije čak je kategorički tvrdila kako je mala šansa da problem sa venama nastane u mojim godinama, kao i da mogu da snimim nogu, na čemu sam ja insistirao, ali da za tim nema preke potrebe. Ta ista doktorka prepisala mi je terapiju strujom, koju sam, što je najgore, prihvatio. Ne smem ni da razmišljam o tome šta je moglo da se desi zbog njene pogrešne dijagnoze.

Međutim, po onoj staroj „u se i u svoje kljuse“ nešto mi nije dalo mira, pa sam otišao u drugu privatnu ordinaciju da uradim dopler krvnih sudova. Posle snimanja, radiolog je bio u čudu i rekao mi: „Obucite se i odmah krenite ka prvom vaskularnom hirurgu. Imate tromb u nozi koji može da napravi opasne komplikacije“. „Bogu hvala što uvek slušam svoju intuiciju“ – pomislio sam u sebi.

Dr Petar Popov_1200x800
Sa doktorom Popovim nakon lečenja

Konačnu dijagnozu postavio je docent dr Petar Popov, opšti i vaskularni hirurg iz Instituta za kardiovaskularne bolesti Dedinje, rekavši mi i da je tromb u dubokoj veni noge nastao najverovatnije tokom dugog avionskog leta, zapravo zbog sedenja na jednom mestu. Činjenica je da se ovakve stvari ne dešavaju tako često osobama u tridesetim godinama, ali umesto da se bavim analizama kako i zbog čega se to desilo, bilo mi je važno da što pre saniram problem.

Kažu da je Google najgori lekar, a informacije koje sam tokom mirovanja kod kuće našao na internetu bile su zastrašujuće, a o posledicama koje može da izazove tromb ukoliko se otkine i krene ka plućima – da i ne govorim. Zato sam slušao savete lekara, primao injekcije za razređivanje krvi i ležao sa nogom podignutom iznad nivoa srca.

Od neizrecive koristi su i medicinske kompresivne čarape na koje mnogi pacijenti, kako sam čuo, čim im bude bolje zaborave, pravdajući se da su skupe (cena je 50 evra). Tačno je da ih nije udobno nositi leti po vrućinama, kao i da ih treba obuvati specijalnim rukavicama, ali meni je bilo dovoljno ono što mi je doktor samo jednom rekao: „Čarapa neka vam bude obaveza kao donji veš“.

Randonnee equestre IRT EMMANUEL VIRIN_1024x683
Priroda na ostrvu Reunion – Foto Emmanuel Virin

Svako ko je imao ovaj ili sličan problem, ubuduće ne bi trebalo da se previše izlaže suncu, da odlazi u saunu, niti da posećuje solarijum, da se kupa vrelom vodom, da nosi tesne pantalone i sedi prekrštenih nogu. Preporučuje se što češće hodanje, planinarenje, plivanje, kao i ustajanje i kratka šetnja ukoliko na poslu radite sedeći.

Postoje i preventivne kompresivne čarape koje bi zdrave osobe trebalo da nose tokom dugih putovanja (jer smanjuju mogućnost pojave tromboze). U Japanu se besplatno dobijaju uz avionsku kartu, dok ih stjuardese u nekim od američkih avio-prevoznika prodaju putnicima. U Srbiji se prodaju u Beogradu, koštaju oko 2.500 dinara (zovu se Traveno), ali interesovanje nije na zavidnom nivou, jer ljudi ne znaju za njih.

Reunion 12 351_1067x800Tokom pet nedelja – koliko sam proveo ležeći i oporavljajući se, gledao sam serije i čitao knjige. Na polici u stanu mojih roditelja bila je jedna knjiga koju je moj otac kupio pre tridesetak godina „Lekovito bilje u narodnoj medicini“ Dragoslava, Dragane i Svetlane Životić. Prelistavajući je, našao sam „Narodni lek za zapušenost vena i tromb“ koji sam primenjivao 80 dana, koliko traje tretman.

Sa svojim čitaocima podeliću ovaj recept, a biljke možete pronaći kod travara ili u prodavnicama lekovitog bilja.

Znajući koliko putujem, prijatelji me često pitaju kako ću ubuduće da stižem na daleke destinacije. Odgovor je jednostavan: ići ću pod punom „opremom“ – naoružan neophodnim lekovima, čarapama i flašom vode. Jer, ne kaže se bez razloga da koga zmija ujede, taj se i guštera plaši. Onima koji često lete avionom, bilo da je u pitanju kratak ili dugačak let, preporučujem da pre ulaska u letelicu popiju pola litra vode, aspirin 100, da se barem jednom prošetaju do toaleta i da urade ove vežbe.

A nakon preventive za put do Sejšelskih ostrva, Reuniona ili neke druge daleke destinacije, pogledajte kako sam se tamo proveo u sledećim reportažama.

Vaš Nenad

NARODNI LEK ZA ZAPUŠENE VENE I TROMB

(iz knjige „Lekovito bilje u narodnoj medicini“)

Tretman traje 80 dana, a tokom prvih 30 dana treba piti čaj koji se pravi ovako: Uzeti tri kašike sitno iseckanog cveta i lista iz vrha grančica biljke kokotac (Melilotus officinalis), i po jednu kašiku sitno iseckanog lista i cveta kičice (Erythraea centaurium), kleke (Juniperus communis), šipka divlje ruže (Rosa canina) i lista i cveta hajdučice (Achillea millefolium). Sve to staviti u 1.200 grama proključale vode. Ostaviti poklopljeno dva sata van štednjaka. Procediti, zasladiti i piti po 200 grama pre i posle jela, tri puta dnevno.

Napomena: prilikom kupovine biljke kokotac – u biljnim apotekama i kod travara, koja se u narodu zove i ždraljika, obratite pažnju da zbog sličnog naziva greškom ne kupite otrovnu lekovitu biljku ždraljevinu, odnosno piskavicu – Galega officinalis. Ja sam je greškom kupio, pa sam jedan dan bio mnogo pospan zbog toga.

❋ Takođe, tokom prvih 28 dana treba jesti grožđe i hleb i piti sok od borovnice, po sledećem rasporedu: prvih sedam dana po 400 grama dnevno crnog grožđa (Vitis vinifera) sa parčetom jučerašnjeg hleba, i to sat pre doručka, sat pre ručka, i sat pre večere. Sledećih sedam dana jesti po 500 grama, a onda 14 dana po 600 grama – obavezno sa jučerašnjim hlebom. Posle doručka, ručka i večere piti po 200 grama soka od borovnice (Vaccinium myrtillus).

❋ Kada završite sa navedenim čajem, narednih 20 dana na svakih sat vremena treba da pijete po 100 grama čaja koji se rpavi na sledeći način: uzeti tri kašike sitno iseckanog cveta i lista iz vrha grančica lazarkinje (Asperula odorata), i po jednu kašiku sitno iseckanog lista i cveta podubice (Teucrium chamaedrys), lista i cveta kantariona (Hypericum perforatum), igličastih listova bora (Pinus silvestris) i zrelih bobica borovnice (Vaccinium myrtillis). Sve to izručiti u 1.200 grama proključale vode. Ostaviti poklopljeno dva sata van štednjaka. Procediti, zasladiti medom i piti.

❋ Narednih 30 dana piti po 200 grama pre i posle doručka, ručka i večere: uzeti jednu kašiku sitno zdrobljenog lista i cveta hajdučice i lista i cveta kantariona, i po dve kašike sitno iseckanog rizoma sa korenom pirevine (Triticum repens) i bobica kleke. Sve to izručiti u 1.200 grama provrele vode. Ostaviti poklopljeno van štednjaka 90 minuta. Procediti i zasladiti medom po želji.

Napomena: Držati noge svako drugo veče po 30 minuta u vodi ukuvanoj sa korenom apte (Sambucus embulus). Na 100 grama korena staviti jedan litar vode. Koren kuvati jedan sat. Voda ne sme da ključa, a lonac mora da bude poklopljen. Skloniti lonac van štednjaka i ostaviti ga poklopljenog 90 minuta. Procediti i odvar ponovo blago zagrejati. Tek tada držati noge u pripremljenom odvaru – tečnosti, ako nema rana.

NARODNI LEK ZA BOLOVE U VENAMA

(iz knjige Lekovito bilje u narodnoj medicini)

PRVI RECEPT: Uzeti po tri kašike sitno iseckanog cveta i lista repušine (Erigeron canadensis), osušenih stabljika razvodnika (Solanum dulcamara) i nadzemnog dela dimnjače (Fumaria officinalis).

DRUGI RECEPT: Uzeti po tri kašike sitno iseckanog lista i cveta hajdučice (Achillea millefolium), rizoma pirevine (Triticum repens) i lista divlje nane (Mentha piperita).

TREĆI RECEPT: Uzeti po dve kašike sitno iseckanog lista i cveta kičice (Erythraea centaurium), lista i cveta repušine, lista matičnjaka (Melissa officinalis) i lista breze (Betula alba).

Svaki od ova tri recepta pripremati na sledeći način:

Sve izručiti u 1.600 grama proključale vode. Ostaviti poklopljeno dva sata van štednjaka. Procediti i piti po 200 grama pre doručka, ručka i večere. Ostatak koristiti za obloge od gustiša, koje se stavljaju pre i posle podne u trajanju od tri sata. Svakih 30 minuta spolja kvasiti obloge proceđenim čajem.

Napomena: koristiti recepte po 10 dana, sve dok bolovi u venama ne prestanu.

Tekst i fotografije: Nenad Blagojević www.pricesadusom.com (sva autorska prava zaštićena, a prenos teksta dozvoljen u skladu sa Pravilima korišćenja i uslovima oglašavanja)